Zelhem, V. v. Goghstraat 64

info@praktijkterhorst.nl

06 - 4622 1969

Acupunctuur behandeling blaasklachten

Klachten van de urinewegen zijn weliswaar hinderlijk, maar over het algemeen toch onschuldig. De bekendste klachten zijn blaasontsteking en ongewild urineverlies (incontinentie). Beide zijn verstoringen van de ‘waterhuishouding’ van het lichaam, die tal van oorzaken kunnen hebben en waarvoor dan een specifieke behandeling is vereist.

Blaasontsteking

Vanuit de blaas verlaat vocht via de urinebuis het lichaam. Als bacteriën van buitenaf in de urinewegen terechtkomen, kan er een ontsteking ontstaan van de urinebuis en de blaas. We spreken dan van een blaasontsteking. Ongeveer 80% van dit soort ontstekingen wordt veroorzaakt door bacteriën rondom de anus. De in verhouding korte urinebuis bij vrouwen vormt een minder goede bescherming tegen dit soort besmettingen dan die bij mannen. Blaasklachten bij mannen zijn vaker het gevolg van een prostaatontsteking. De oorzaken van blaasontsteking kunnen ook te maken hebben met:

• geslachtsgemeenschap
  • zwangerschap
  • menopauze
  • onze persoonlijke hygiëne.
De diagnose wordt altijd gesteld na een urineonderzoek bij de huisarts. Een kenmerkend symptoom van een blaasontsteking is een drukkend gevoel net boven het schaambeen of in de onderrug. Dit gaat gepaard met een voortdurende aandrang om te plassen terwijl men maar kleine beetjes plast, soms met bloedspoortjes erin. Vaak treedt een branderig gevoel op. Worden deze klachten (vooral) bij ouderen niet herkend, dan kan er incontinentie ontstaan.

Incontinentie

Bij ongewild urineverlies is er óf sprake van urineverlies zonder aandrang óf juist een niet-beheersbare aandrang tot plassen. De eerste vorm ontstaat bijvoorbeeld bij hoesten, rennen of lachen. Deze inspanning- of stressincontinentie treedt vaak op bij vrouwen na een zwangerschap of bij het bereiken van een hogere leeftijd. Aandrang- of overloopincontinentie wordt bij mannen meestal veroorzaakt door een prostaatvergroting, bij mannen en vrouwen door een blaasontsteking, dementie of een beroerte.

Helpt acupunctuur bij blaasklachten?

Acupunctuur kan de nieren ondersteunen bij hun taak om vocht af te voeren en de doorstroming in de richting van de blaas te bevorderen. Ook kan de behandeling zich richten op het verhogen van de weerstand, zodat bacteriën geen kans krijgen om zich te vermeerderen, waardoor de ontsteking bestreden wordt. In andere gevallen is een verhoging van de spierspanning rondom de blaas of de bekkenbodem gewenst. Acupunctuur wordt dan ingezet om dit spierweefsel te stimuleren. In het algemeen is de kans op succes bij het behandelen van blaasontstekingen redelijk hoog te noemen, waarbij ook het preventieve karakter van acupunctuur een rol speelt. Met name bij incontinentie is het belangrijk om de precieze oorzaak van de klachten te achterhalen om tot een succesvolle aanpak te komen. Wetenschappelijk onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat acupunctuur bij bepaalde vormen van incontinentie bijzonder effectief is.