Zelhem, V. v. Goghstraat 64

info@praktijkterhorst.nl

06 - 4622 1969

Huidproblemen behandeling met acupunctuur

We hebben allemaal wel eens last van een droge of geïrriteerde huid. We ervaren dan meteen hoe vervelend dat is; de huid is schilferig, rood en hij jeukt. Als het de huid in het gezicht is, kunnen we ons helemaal ongemakkelijk voelen. Voor mensen met een huidprobleem is dit ongemak een dagelijks terugkerend gegeven. Zeker als er sprake is van een ernstige huidaandoening. Niet alleen de lichamelijke ongemakken maar ook de emotionele en sociale gevolgen kunnen behoorlijk ingrijpend zijn.

De huid

Onze huid is een orgaan. Net als bij de andere organen, kan een gezonde werking van onze huid verstoord raken. Verschillende factoren, zowel intern als extern, zijn van invloed op het functioneren van onze huid.

Interne factoren

Externe factoren

• het niet goed werken van een inwendig orgaan
  • het vasthouden van afvalstoffen
  • een niet goed werkend immuunsysteem
  • grote emotionele druk.

• verkeerde eetgewoonten
  • te weinig drinken
  • teveel blootstelling aan de zon
  • het gebruik van medicijnen en huidproducten
  • de weersomstandigheden.
De meest bekende huidaandoeningen zijn:

• 1

Eczeem. Eczeem ontstaat vaak als een allergische reactie op bepaalde stoffen.

• 2

Acne. Bij acne is er sprake van een overmatige talgproductie die tot kleine ontstekingen leidt.

• 3

Psoriasis. Psoriasis is een chronische huidziekte.

• 4

Gordelroos. Gordelroos is het gevolg van een virusinfectie.

In alle gevallen leiden deze huidaandoeningen tot veel lichamelijk ongemak. Maar ook de emotionele en sociale gevolgen kunnen groot zijn. Gevoelens van schaamte en isolement en een gebrek aan zelfvertrouwen kunnen het dagelijkse leven danig verstoren.

Wat kan acupunctuur doen?

Bij huidaandoeningen is er altijd sprake van een verstoring in de energiehuishouding in je lichaam. De energie zit opgesloten in het lichaam en zoekt een uitweg via de huid. De acupunctuurbehandeling is erop gericht de energie te reguleren. Hierdoor neemt de ernst van de klachten af. Daarnaast is de behandeling gericht op het versterken van het immuunsysteem en op het herstellen van uw energiebalans. Ook hierdoor nemen de klachten af. Je merkt al snel dat het leven met een huidprobleem minder vervelend wordt. Hoeveel behandelingen nodig zijn, is afhankelijk van de aard, de ernst en de duur van je klachten.